Emeklilerin zam beklentisi sürerken, Türkiye Büyük Millet Meclisi'ne (TBMM) sunulan bir kanun teklifi ile prim borcu bulunan yaklaşık 1 milyon 265 bin emeklinin maaşlarında kritik bir düzenlemeye gidiliyor. Teklifin yasalaşması halinde, Sosyal Güvenlik Kurumu'na (SGK) borcu olan emeklilerin aylıklarından yüzde 25'e varan oranda kesinti yapılması planlanıyor.
Habertürk'ten Ahmet Kıvanç'ın aktardığı bilgilere göre, SGK Başkan Yardımcısı İsmail Ertüzün, TBMM Plan Bütçe Komisyonu'ndaki görüşmelerde uygulamanın detaylarını açıkladı.
Kesinti Kimleri Kapsayacak? SSK ve Emekli Sandığı Emeklileri Dikkat!
Düzenlemeden etkilenecek emeklilerin büyük çoğunluğunu, geçmiş dönemlerde Genel Sağlık Sigortası (GSS) primi dahil olmak üzere prim borcu doğmuş, ancak bu borçları ödenmeden SSK (4/a) veya Emekli Sandığı (memuriyet) statüsünden emekli olmuş kişiler oluşturuyor.
Borç Sorgulaması Farkı: Mevcut kanunda BAĞ-KUR (4/b) statüsünden emekli olurken prim borcu sorgulaması yapılıyor ve borcun ödenmesi şartı aranıyor. Ancak SSK ve Emekli Sandığı'ndan emeklilikte borç sorgulaması yapılmadığı için, geçmiş borçlar emeklilikten sonra ortaya çıkabiliyor.
Etkilenecek Toplam Kişi Sayısı:
Geçmişte memuriyetten veya SSK'dan emekli olmuş ve ara dönemlerde GSS borcu doğmuş kişi sayısı: 961 bin.
1999 öncesi sigortalılığı başlamış ve GSS borcu olan kişi sayısı: 304 bin.
Toplamda 1 milyon 265 bin kişinin bu düzenlemeden etkilenmesi bekleniyor.
Dul ve Yetim Aylıklarında da Kesinti Olacak
Kanun teklifinin kabul edilmesi durumunda, dul ve yetim aylığı alan kişiler de bu düzenleme kapsamına girecek. Aylık aldıkları dosyadaki vefat eden kişinin prim borcu bulunması durumunda, bu aylıklardan da yüzde 25'e kadar kesinti yapılabilecek.
Uygulama Ne Zaman Başlıyor?
Prim borcu bulunan emeklilerin aylıklarında kesinti yapılmasına dair düzenleme, 1 Ocak 2026 tarihinde yürürlüğe girecek. Borcu bulunan emeklilerin aylıklarından kesintiler, bu tarihten itibaren yapılmaya başlanacak.